Kategorier
Nyheter

Krypto och spelbolag som sponsorer

I dagens sportvärld ser vi allt fler lag som spelar med tvivelaktiga sponsorer på sina matchtröjor. Jag tänker först och främst på fotbollen där det finns många stora lag ute i Europa som har krypto eller spelbolag på sina matchtröjor. Ett bra exempel är den engelska klubben West Ham som har ett spelbolags logga mitt på sin tröja. Även Everton och Aston Villa spelar med ett nätcasino mitt på magen.

Vi vet att snacket går i England kring att denna typ av spelreklam ska förbjudas men än så länge har något sådant inte skett och det kommer nog inte att ske heller under nuvarande säsong. Vad som händer i framtiden är dock svårare att sia kring. Vi har också sett många i lag i till exempel Italien som har gjort reklam för krypto och kryptovalutor på sina tröjor.

Här skulle jag vilja slå ett slag för klassisk reklam med gamla hederliga företag som man bara verkar se i de lägre divisionerna numera. Till exempel Leksand som har en logga från https://www.leksandsmiljovard.se/ på sina tröjor. Det kallar jag klass. Eller lokala lag som har bruket eller något litet snickeri som huvudsponsor. Det ser betydligt snyggare ut än att ha något slemmigt spelbolag på tröjan.

Något som är spännande är att se hur utvecklingen kommer att se ut. Från att det har blivit mer och mer spelreklam kring sändningarna av idrott i allmänhet och fotboll i synnerhet så börjar allt fler tröttna på detta och det är frågan om det kommer någon lagstiftning som begränsar detta.

Något som vore ett dråpslag var om beslutet kom från någon högre instans, till exempel på EU-nivå. I sådana fall skulle det förmodligen vara svårt för spelbolagen att fortsätta göra reklam inom de största ligorna som alla är belägna inom Europa. Vi får se vad som händer.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *